Projekt rullande spjälsäng

I vårat sovrum har vi Rubens säng. När jag sover vill jag ha sängen precis bredvid mig när han vaknar då jag har svårt att resa mig på grund av smärta efter graviditet/förlossning. Att ha Ruben i våran säng är inte ett alternativ. Han sover jättebra i sin säng och efter att vi börjat med flaska och han får i sig ordentligt vaknar han 2 gånger per natt och äter. Sedan sover han vidare i sin säng utan problem.
 
Kruxet är att jag iaf måste gå upp nån gång per natt och då måste jag putta bort hans säng för att komma ur. Det blir ett jädra fram och tillbaka med Rubens säng som dras i golvet. Detta var tvunget att fixas! Projekt rullande spjälsäng var igång.
 
Eftersom jag bara är hjärnan bakom idén och inte gjort detta själv blir det ingen steg för steg. Men David och Algot åkte ju och köpte hjul på jula till detta. 
 
Då en spjälsäng inte har alltför tjockt virke går det lätt sönder om man skruvar i den. Detta är inget problem om man har en man som kan ALLT. 
 
David åkte iväg, var borta några timmar och kommer tillbaks med detta:
4 st specialdesignade hjul. 
Han har på ett par "vanliga" hjul svetsat på en liten kupa att stoppa ner spjälsängs benen i, och en skruv att spänna åt bara så inte sängen står löst. Hur bra och smart! 
Monterat och klart. På långsidan utåt är det hjul med broms så att vi kan välja att ha den rörlig eller låst. Och spjälsängs benen förblir intakta i den lilla "skopan".
 
Sängen står där den ska.
 Jag kan lätt ta mig ur och i min säng. 
 
När Ruben vaknar sträcker jag bara ut min arm och drar spjälsängen mot mig. Rullar fint mot golvet. 
Och jag når ner i sängen utan att behöva ta min trasiga kropp ur sängen i onödan eller mer än vad jag behöver nu iaf. Dessutom glider sängen ljudlöst och sparar på parketten. Naturbegåvning ligger i familjen. Man skulle kunna kalla oss för familjen naturbegåvning. Check👍
mammabina.blogg.se
2018-01-06 @ 13:01:08

Skopatastiskt!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0